Om föreningen

Torniolaaksolaisia Uumajassa Tornedalingar i Umeå är en lokalförening under förbundet Svenska Tornedalingars Riksförbund – Tornionlaaksolaiset STR-T.

Denna förening är för alla utflyttade tornedalingar, kväner och lantalaiset boende runt Västerbotten. Även för alla andra i Västerbotten som känner samhörighet med Tornedalen och dess anda.

Det kan kännas skönt att komma tillbaka till Tornedalen i själ och hjärta när vi samlas alla tornedalingar, kväner och lantalaiset om än vi nu bor på olika ställen i Västerbotten. Att höra och prata meänkieli, att känna samhörighet, att minnas och längta till Tornedalen.

Här kan du läsa våra stadgar

Om förbundet

Förbundets namn är Svenska Tornedalingars Riksförbund – Tornionlaaksolaiset STR-T eller dessa beteckningar översatt till andra språk. Föreningens säte är i Tornedalen. Förbundet är ett religiöst och partipolitiskt obundet riksförbund bildat 1981.Vi är en intresseorganisation för Tornedalen och tornedalingar i språkliga, kulturella och samhälleliga frågor samt regeringens remissinstans i dessa frågor.

Vi är ett språkrör för en ursprunglig inhemsk, språklig och kulturell minoritet som sedan april 2000 har nationell minoritetsstatus. Vår målsättning är att främja och stärka minoritetens identitet och dess språkliga och kulturella förankring.

Tornedalsförbundets målsättning
  • Att stödja och uppmuntra forskning om meänkieli, utvecklandet av skriftspråk för meänkilei samt kulturen i Tornedalen
  • Att alla som så önskar ges möjlighet till kostnadsfri undervisning i meänkieli
  • Att uppmuntra författare och påverka förslag att ta fram undervisningsmaterial för meänkieli, vår historia och vår kultur