Årsmöte 2015-11-21
22 november, 2015 av admin i Aktuellt

Tornedalingar i Umeå
Ett välbesökt och trevligt årsmöte har gått av stapeln i föreningen Tornedalingar i Umeå.

Efter den formella delen med bl.a. genomgång av ekonomin och årets aktiviteter kunde man konstatera att föreningen har varit mycket aktiv i arbetet med att informera om det medborgarförslag som ordföranden Kerstin Salomonsson lämnat in till kommunstyrelsen där hon yrkar på att Umeå ska ansöka om anslutning till förvaltningsområde för meänkieli. Det blev ett avslag i april 2015 och huvudargumentet var ekonomin. Vi kommer att gå vidare med projektet ”Umeå ska bli förvaltningsområde för meänkieli”!
Hotell Björken serverade en fantastisk buffé  med allt du kunde önska dig av smakfulla rätter.

Ett överraskande ungdomligt gäng underhöll med minnen, sång och musik. Det var barn och barnbarn till Vanja Edlund; tornedaling som är bosatt i Umeå! Alva Lindholm inledde med att berätta om sina fina minnen från Tornedalen, Viktor Edlund framförde kända låtar på dragspel och därefter sång och musik av Rebecka Edlund, Jonas Edlund och Sofia Sedaghati. Underhållningen var helt perfekt med den energi den tillförde. Det är ungdomarna som är bärare av vårt kulturarv och visst blev man lite tårögd när man fick sjunga ”Det är hit man kommer när man kommer hem”; en nostalgisk sång om hemlängtan av Euskefeurat (on kaipuu aina tänne pohjaton, niin on).